Dig. 28.5.60.7
Celsus 16 Dig.
Si attius titium et maevium et seium aequis partibus heredes instituit, titius interim solus adiit hereditatem et seium heredem instituit, poterit seius titii adire hereditatem, attii vel adire vel omittere: sed attio, antequam adeat vel omittat eius hereditatem, ex semisse heres erit. si adierit seius attii hereditatem, titius ex triente dumtaxat heres erit et per hereditatem titii triens dumtaxat ad seium perveniet, alterum trientem ex sua institutione habebit. quid ergo si ab attio titius et seius heredes instituti sunt, titius adierit hereditatem, titio seius heres exstiterit? potestne attii hereditatem omittere an necessario ei ex asse heres est? quippe cum alius nemo heres institutus est, quam is ipse qui ex aliqua parte iam heres est, perinde est, quasi unus heres per titium institutus sit.
Překlad: Jestliže Attius Titia, Maevia a Seia ustanovil jako dědice k rovným částem pozůstalosti, Titius mezitím sám přijal dědictví a ustanovil Seia jako dědice, bude moci Seius přijmout Titiovo dědictví, Attiovo buď přijmout nebo odmítnout: Ale co se týká Attiova dědictví, předtím, než by přijal nebo odmítl jeho dědictví, bude dědicem z jedné poloviny.
Jestliže přijme Seius Attiovo dědictví, bude Titius toliko dědic z jedné třetiny a skrze Titiovo dědictví toliko jedna třetina (rozumí se jedna třetina celkového Attiova dědictví pozn. P.D.) přejde na Seia, druhou třetinu bude mít Seius ze svého vlastního ustanovení za dědice. Co tedy jestliže jsou Titius a Seius Attiem ustanoveni za dědice, Titius přijme dědictví a Titiem byl Seius ustanoven za dědice? Zda může Attiovo dědictví odmítnout nebo zda musí být jako nezbytný dědic ex asse?
Věru, jestli nikdo jiný ustanoven za dědice, než ten, který sám je již dědicem jiného z jiné části, je to stejné, jako by byl skrze Titia ustanoven za jediného dědice.
Otázky:
- Je otázka, proč je tak důležité, zda je Seius jediný dědic?
- proč v případě, že nebude jasné, zda Seius přijímá nebo odmítá, bude dědicem z jedné poloviny a ne pouze z jedné třetiny?
- Posuďte pro případ, že Seius dědictví odmítne.
19 komentářů:
Jestliže celá otázka stojí na tom,že Seius je univerzálním dědicem Titia,pak jeho dědictví nemůže odmítnout.Vždy dostane minimálně polovinu dědictví.Titius zůstane jako "prostředník" a Seius a Maevius dostanou každý 1/2.(Kdyby odmítl Maevius dědictví,Seiovi by zůstalo celé).Seius může odmítnout 1/3 z Atiova dědictví-jsou tři dědici.Jestliže by Seius nebyl univerzálním dědicem Titia,mohl by odmítnout všechna dědictví,Atiovo i Titiovo.
K fragmentu : myslím, že je důležité do které skupiny dědiců se Titius, Maevius a Seius řadí. Není zde zmíněn jejich příbuzenský vztah a u každé dědické skupiny, ať už u heredes domestici(dále se dělících na heredes sui et necessarii a heredes necessarii) nebo heredes extranei, jsou možnosti (práva a povinnosti trochu odlišné). Pokud tedy předpokládám, že všichni tři ustanovení dědici spadají do skupiny heredes sui et necessarii, tak na ně dědictví přechází rovnou okamžikem zůstavitelovi smrti, čili Seius nemá možnost Attiovo dědictví odmítnout pokud chce přijmout dědictví Titiovo. Vycházím z toho, že v zásadě i dědici heredes sui et necessarii mají možnost dědictví odmítnout prostřednictví udělení abstinence praetorem (když dědici v zůstávají kvůli platnosti testamentu a jeho dalších dispozicí). Jenže při udělení abstinence praetorem se abstinující dědic nesmí vměšovat do záležitostí dědictví, což v našem případě, když by Seius chtěl přijmou Titiovo dědictví nelze zcela jasně určit. Já si myslím, že v případě přijmutí Titiova dědictví se v podstatě vměšuje i do záležitostí dědictví Attiova, jelikož Titiem mu byla odkázána 1/3 Attiova dědictví. V případě že by se Seius rozhodl obě dědictví přijmout, stal by se dědicem 2/3 Attiova dědictví – nikoliv celého dědictví nebo jen poloviny. Poslední třetina byla zůstavitelem stanovena Maeviovi, který není ve fragmentu krom první věty vůbec zmíněn, ale z té první věty vyplívá, že má stejné postavení jako Titius a Seius.
Heredes extranei mohli dědictví přijmout nebo odmítnout pouze na základě vlastního projevu vůle. Čili Seius by mohl odmítnout Attiovo dědictví, ale Titiovo klidně přijmout, nebo naopak.
1. Nemyslím si, že by Seius byl jediným dědicem. Nemůže jím být, protože Maevius byl ustanoven téže k jedné třetině. Nicméně každý z dědiců má postavení jako by byl dědicem jediným,jejich spoludědický podíl je neomezuje v jejich postavení jako dědice, všichni jsou univerzálními sukcesory. Důležitost otázky vidím v tom, že za situace dvou dědiců, kdy by Titus odkázal svůj díl Seiovi by se Seius prostřednictvím tohoto jediným dědicem stal. Titius by tím v podstatě dědictví vzdal ve prospěch Seia. Nebo druhou možnosti důležitosti otázky vidím v tom, že v případě jediného dědice by nastoupil přímo na místo zůstavitelovo (tedy přejal by jeho postavení i majetek). V tomto případě kdy jsou 3 dědici, ačkoliv všichni jsou univerzálními sukcesory si myslím, že univerzální sukcese spočívá pouze v právech a povinnostech k části jejich dědického podílů, že ani jeden nenabývá postavení zůstavitelova. Ať už společenského či jiného.
2. Myslím, že se bude respektovat vůle Attiova a Seius bude dědicem pouze z jedné třetiny.
3. Za předpokladu, že Seius Attiovo dědictví odmítne jak jsem se již zmínil prostřednictvím abstinence nemůže dle mého názoru přijmout ani dědictví Titiovo. Seiův podíl Attiova dědictví potom rovnoměrně přiroste k dílů Titia a Maevia. Každému jednou polovinou Seiova dílu.
Tereza Bučková řekl(a)...
1.Je otázka, proč je tak důležité, zda je Seius jediný dědic?
Protože kdyby byl nezbytny dedic ex asse a musel dedictvi prijmout.
2.proč v případě, že nebude jasné, zda Seius přijímá nebo odmítá, bude dědicem z jedné poloviny a ne pouze z jedné třetiny?
protoze pokud odmitne, bude dedit po titiovi (a titius spolu s maeviem bez seiuse jsou dva a jeden (ten celek atiuse) se podeli pouze 2 a tim padem ma kazdy 50% a seius ziska titiovo dedictvi cimz dostane jeho 50%. (Pokud ale prijme bude se delit 3 a tim padem bude mit on svou jednu tretinu,a od titia take jednu tretinu-tudiz dve poloviny).
3.Posuďte pro případ, že Seius dědictví odmítne.
to se asi tyka pripadu druheho...ze jsou dedici pouze titius a suius...mno tak pokud odmitne, bede stejne mit vse...(ze slov na konci: "jestli nikdo jiný ustanoven za dědice(jako ze neni), než ten, který sám je již dědicem jiného z jiné části(on je dedicem pora i kdyby neprijmul...na nej tyto slova plati), je to stejné, jako by byl skrze Titia ustanoven za jediného dědice")...a i z logiky...neprijmeli bude titius jedinym dedicem a ten to pak da seiusovi a tak porad je predavan jeden dil...
1) Zdá se mi, že důležité to je z hlediska přejmutí sociálního postavení zůstavitele, tedy samozřejmě v případě, že Seius přijde k celému Attiovu dědictví. Attiův odkaz ve formě osobní cti a společenského uznání ostatními, coby pater familias, je představitelné jako žádoucí pouze v případě, že se jedná o dobrou čest a dobré společenské postavení. V opačném případě se umím představit, že toto bylo možné odmítnout a k Attiovu odkazu se z tohoto pohledu nepřihlásit.
2) Protože pokud Seius nepřijme svojí třetinu odkázanou mu Attiem, připadne mu třetina Attiova pozůstalosti odkázaná mu Titiem. Bude tedy mít třetinu Titiovu a polovinu třetiny, která, původně připadnuvší jemu (Seiovi), jde k Titiovi a tím tedy zpět k Seiovi. To vše za předpokladu že Maevius přijme svě dědictví. Seius a Maevius budou tedy každý mít polovinu dědictví.
3) Seius, pokud odmítne dědit jak po Attiovi, tak po Titiovi, připadne Maeviovi jedna polovina a Titiovi druhá polovina dědictví. Zajímavé však je, že Seius, odmítnutím své části dědictví po Attiovi, ale přijmutím Titiovy části získá větší část celkového dědictví, konkrétně již zmíněnou polovinu, či dokonce v případě odmítnutí Maevia dědit, získá Seius dědictví celé. Třetí varianta Seiova odmítnutí (Titiova dědictví) pak počítá s rozdělením dědictví na třetiny, tj. přesně po vůli Attia.
1.Poměrně komplikovaná možnost, jak by se mohlo stát, že Seius se stane jediným dědicem Attiovým, je možná, nicméně nepravděpodobná. Počítá s variantou, že Maevius odmítne svůj díl Atteiova dědictví a Seius přime jak svůj díl, tak díl, který dědí po Titiovi. V takovém případě by spolu s veškerým Attiovým dědictvím hmotným Seius získal také jeho postavení a úctu ve společnosti a stal by se tak plnohodnotným nástupcem Attia.
2. Je to možné za předpokladu že nepřijme svoji třetinu, ale tu Titiovu, takže dojde k rozdělení té jeho mezi Titia a Maevia, on po Titiovi tak převezme polovinu dědictví Attia.
3. Maevius dostane polovic a Titius dostane polovic, a nebo dostane vše Titius, pokud Maevius svojí část odmítne.
K fragmntu číslo 4 Speciálně pro Plzeňáky.
1_ Seius jedinm dědicem být nemůže, neboť je zde další dědic, a to Maevius. Ten je dědicem také jedné třetiny. Pokud jde o Titia, ten by se mohl platně vzdát dědictví ve prospěch Seia.
2_ Pokud Seius dědictví po Atiovi odítne, stane s dědicem jedné třetiny, kterou mu odkázal Titius. Zároveň mu připadne polovina třetiny jeho původního podílu. Pokud Maevius dědictví neodmítne, bude vlastníkem poloviny Maevius a druhé poloviny Seius.
3_Pokud Seius odmítne dědictví po Atiovi, který zemře dříve než Titius, bude dědictví poAtiovi rozděleno mezi Titia a Maevia. Jestliže Seius neodmítne dědictví po Titiovi, stane se dědicem poloviny majetku po Atiovi a dědicem dalšího majetku, který Titus zdědil dříve od jiného zůstavitele.
1) Za předpokladu, že by Seius byl jediný dědic, tak by to bylo v případě, že by Maevius odmítl Attiovo dědictví a Titius by buď odmítl dědictví nebo by Seius získal dědictví po Titiovi. Pokud by Attius ustanovil Seia za jediného dědice- heres ex asse, stal by se Seius vlastníkem celého dědictví po Attiovi. Toto je za předpokladu, že jde o heredes extranei, kdy přijetí či odmítnutí dědictví záviselo na projevu vůle těchto dědiců. U heredes domestici se mohli stát dědici i bez své vlastní vůle.
2) Jestliže Seius odmítne dědictví po Attiovi, tak Titius a Maevius získají každý po 1/2. V dědictví po Titiovi pak Seius získá Titiovu polovinu z dědictví (po Attiovi), pokud ho Titius ustanoví dědicem. Jestliže Seius přijme dědictví po Attiovi bude mít 1/3 a Titius po Attiovi také 1/3. Jestliže ho Titius ustanoví dědicem, tak bude mít další 1/3 po Titiovi, takže by celkem získal 2/3 z dědictví po původním zůstaviteli Attiovi.
3) Když Seius dědictví odmítne po Attiovi, tak Titius bude mít polovinu. Když Titius ustanoví Seia dědicem, tak Seius skrze něj získá dědictví po Attiovi. Tudíž Seiovi se tak dostane dědictví po Attiovi skrze Titia. Jde o velice zajímavý přechod práv, kdy původně Seius dědictví po Attiovi odmítá, ale nakonec to samé dědictví na něj přechází přes Titia, který Seia ustanovil svým dědicem.
1. Seius může být jediným dědicem (heres ex asse) pouze v případě, že přijme svůj díl dědictví (1/3), dále díl, který mu odkázal Titius (1/3) a Maivius se svého dílu vzdá. Ten Maeviův díl se rozdělí mezi Titia a Seia. A Titius své dědicví odkazuje Seiovi, proto pokud by Seius vše přijal, stal by se jediným dědicem.
V případě, že přijme Seius i Maevius – bude mít Seius 2/3 a Maevius 1/3.
2. V případě, že není jasné, zda Seius přijímá dědictví od Attia (1/3), se celé dědictví rozdělí jen mezi Maevia a Titia – tzn. každý má ½, protože k jejich částem přiroste Seiův díl (1/3).
V případě, že Seius přijme Attiovo dědictví (1/3), Maeivius přijme 1/3, Titius jí již přijal, ale dále odkázal Seiovi. Nyní má každý stejný díl. Pokud Titus zemře, Seius dostane jeho 1/3 – tím pádem bude mít 2/3 a Maivius 1/3.
3. Pokud Seius odmítne Attiovo dědictví, přiroste k dědictví Titia a Maevia jeho 1/3, tzn. každý bude mít polovinu. Je otázkou, jestli pak Seius přijme dědictví, které mu odkázal Titius.
K fragmentu 4:
V případě,že by Seius měl být jediným dědicem,musel by Maevius odmítnout Atiovo dědictví a vzdát se nároku na onen majetek a práva s ním spojená a Titius by se zřekl svého nároku na dědictví.Pokud by však Atius ustanovi heres ex asse Seiuse,byl by jediným dědicem právě on.Tahle ta možnost je možna za předpokladu,že se jedná o heredes extranai.
2.Ya předpokladu,že by Sieus odmítl dědictví po Atiovi,stane se dědicem jedné třetiny,kterou mu odkázal Titius a k tomu mu ještě připadne polovina třetiny jeho původního podílu.Pokud se však Maevius nevzdá svého nároku na dědictví,bude dědictví rozděleno na poloviny,které připadnou Maevisovi a Seiusovi
K fagmentu 4.
3.V případě,že Sius odmítne Atiovo dědictví,pak Titius zdědí jednu polovinu z celého dědictví.Jestli že,však titius ustanoví ve své vůli dědicem Siuse,tak Sius skrze toto ustanovení získá nárok na dědictví po Atiovi.Je to kolobeh,kdy na začatku Sius dědictví odmítá,ale na konec se k němu vrací díky ustanovení Tita.
1.
V první řadě se pravděpodobně jedná o dědictví vnější, tedy se dědicové nazývají heredes extranei.
Seius bude jediným dědicem v případě, že se Maevius své zděděné 1/3 dědictví vzdá a zároveň se svého jednotřetinového podílu vzdá i Titius. Ale jelikož je zde uvedeno, že Titius ustanovil Seia svým právoplatným dědicem, je zde možnost Seiova univerzálního dědictví i v případě Titiovi smrti a nejen jeho zřeknutí se dědictví. V prvopočátku stanovil Attius za dědice více osob (heres ex partes)a tím, že by se stal dědicem pouze Seius by vzniklo dědictví jedné osoby (heres ex asse).
2.
Pokud se stane, že Seius dědictví odmítne, budou dědicové pouze dva a tím pádem bude zůstavitelův majetek rozdělen na polovinu, a to pro každého-tedy dědici se stanou Titius a Maevius.Pokud odmítne Seius pouze dědictví Titiovo, zůstává se u rovného roudělení Attiova dědictví.
V případě, že Seius dědictví neodmítne, se dědictví dělí na třetiny. Ale v případě Titiovi smrti se stává Seius jako Titiův dědic vlastníkem i jeho dílu, a tedy by získal konečně 2/3 Attiova majetku.
3.
Záleží na tom, jaké dědictví Seius odmítne. Pokud se jedná o odmítnutí dědictví po Attiovi, nastává rozdělení pozůstalosti po Attiovi na dvě poloviny, a to pro Maevia a pro Titia. Ale jelikož je Seius dědicem Titiovým, získává po něm jeho po Attiovi zděděnou polovinu. Jestliže se Seius vzdá pouze dědictví po Titiovi, získává třetinu zděděnou po Attiovi. A konečně jestli se vzdá obou dědických práv (jak po Attiovi, tak po Titiovi), tak nedostane nic:-)
1. Důležité je to proto, že pokud by Seius byl dědicem ex asse, nemohl by dědictví odmítnout.
2. V případě, že Seius odmítne, zbydou dva dědicové, Titius a Maevius a protože Titius odkáže své děditství Seiovi, stane se Seius nakonec majitelem poloviny. Pokud ovšem přijme, budou dědici tři, tím pádem Seius získá jednu třetinu (skrze Titia později další třetinu).
3Když Seius dědictví odmítne, bude dědit Maevius a Titius přičemž skrze Titia získá tuto polovinu stejně Seius.
Co se první otázky týče: Seius by se mohl stát jediným dědicem jen v případě, že by Maevius odmítl svůj díl, Seius přijal svůj a díky Titiovi by měl vlastně i zbytek.
Druhá otázka: Polovinu získá, protože pokud odmítne, dostane se k podílu Titius - tedy k polovině, kterou pak Seius stejně získá (dědictví se tím totiž dělí mezi Titia a Maevia), pokud přijme - dle posledních slov příkladu, dojde k tomu, jakoby Titius vlastně nic nedědil a dědictví se dělilo jakoby rovnou mezi Maevia a Seia.
K poslední otázce: Pokud Seius odmítne, tak se koláč dělí jen na dvě části, mezi Titia a Maevia. Ovšem tím, že Titius svou část odkáže Seiovi, se Seius stane majitelem poloviny dědictví po Attiovi.
1. Pokud by byl Seius jedinným dědicem (ex asse), musel by dědictví přijmout.
2. Pokud Seius dědictví odmítne, dědit budou pouze Titius a Maevius. Každý tedy 1/2. Pokud dědictví přijme, budou dědit 3 osoby, čili každý 1/3 dědictví. Seius později přijme 1/3 dědictví od Titia.
3. Když Seius dědictví odmítne, budou pouze 2 dědici a to Titius a Maevius. Později pak připadne dědictví Seiusovi, protože ho Titius odmítl a tím se stává majitelem 1/2 Attiova dědictví.
Tahle vaše hra je ale pěkně vypečená! Zlatej Dworkin s Hartem...
1. protoze by pak nemohl dedictvi odmitnout a musel by ho prijmout. stal by se dedicem ex asse.
2. kdyz seius neodmitne, bude dedictvi rozdeleno stejne mezi bratry. pokud prijme dedictvi po titiovi, pozdeji ziska jeste 1/3. pokud seius dedictvi odmitne, budou dedit dva zbyvajici bratri. ovsem pri prijeti titiova dedictvi bude seius dedit 1/2.
3. v pripade, ze seius dedictvi odmitne, bude se dedictvi delit mezi titia a maevia. ale opet pokud by seius prijal dedictvi po titiovi, stal by se jeho dedicem a casem by zdedil 1/2.
1. Jestliže je celý příklad položený na tom, že Seius je jediným dědicem ex asse měl by dědictví přijmout.
2. V okamžiku,kdy Seius neuplatní nárok na dědictví, budou jen dědici dva, a to Titius a Maevius, kteří budou dědit rovným dílem, což znamená, každý jednu polovinu. Pokud však Seius uplatní svůj nárok na dědictví, bude zůstatelův majetek rozdělen na třeniny a každý obdrží právě jednu třetinu. V situaci že, zemře i Titius a Seius bude jeho dědicem, tak získa i třetinu Titiovu, pak Seiův podíl na Attiově dědictví jsou právě dvě třetiny.
3. Dle mého názoru, když Seius hned v počátku odmítne Attiovo dědictví, tak se vlastě i vzdal veškerých nároků nově vzniklých dědických práv týkající se Attiova dědictví, což znamená, že i nemůže zdědit majetek po Titiovi.
Je otázka, proč je tak důležité, zda je Seius jediný dědic?
1.Otázka je důležitá hlavně proto,ke které osobě se vztahuje,pro kterou je Seius jediný dědic.Ve vztahu k Titiovi je Seius univerzální sukcesor,je ustanoven pouze on, jako heres ex asse, a proto nemůže dědictví odmítnout.
Ve vztahu k Atiovi jsou Seius,jako spoludědic s Titiem a Maeviem ustanoveni jako heredes ex parte a Seius by mohl odepřít právo na své dědictví.
proč v případě, že nebude jasné, zda Seius přijímá nebo odmítá, bude dědicem z jedné poloviny a ne pouze z jedné třetiny?
2.Zda nebude jasné zda Seius buď přijal či odmítl dědictví, tedy se nebude chovat jako dědic,tak bude dědit jednu polovinu.Protože zbyde Titius a Maevius,jako dědicové,kteří budou dědit každý jednu polovinu.To znamená,že Titius odkazal svuj podil na Seivia,který bude mít polovinu dědeictví.
Posuďte pro případ, že Seius dědictví odmítne.
3.Když Seius odmítne dědictví Atiovo,stejně prostřednictvím Titia získá polovinu Attiova dědictví.
Okomentovat